TRANSMISSION VERIFICATION REPORT

TIME
NAME
Fax
TEL

SER.#

: 18/686/2084 15:21
: RaDI0 NEW ZEALAND
: 6444741458

: bdd4741422

G81234567398

DATE, TIME

i6/86 15:28
ESA

Fia% ND. /NAME

DLRATION @m: 81: @3

PAGE (S5) a7

RESLLT oK

MODE STANDARD

ECM
4
I
16 June 2004

Ms Hilary Jones
Complaints Executive

Broadeasting Standards Authority

PO Box 9213
WELLINGTON

Dear Ms Jones

CF2/1979 3 June 2004 NINE TO NOON 25 AUGUST 2003

Tk Reo Irivangi
o Aoteavon

Further to your correspondence of 9 June 2004, please find enclosed Radio
New Zealand's submissions being first a respomse o Ms Ablett Kerr's

submission recsived on 3 June and second our res

inquiry of that date,

Yours sincerely

T
George Bignelf
CGomplaints Coordinator

M)

ponse to the Authority's



IZARD WESTON

L AW Y B R §

RADIO NEW ZEALAND SUBMISSION

REPLY TO: UNDATED SUBMISSION BY JUDITH ABLETT-KERR; AND THE
AUTHORITY’S 3 JUNE 2004 INQUIRY

CF2/979 - NINE TO NOON BROADCAST ON 25 AUGUST 2003 - PETER ELLIS
COMPLAINT

This submission responds to:

1.1 Ms Ablett-Kerr QC’s detailed submission, headed “Response to submissions of Radio
New Zealand dated 24 May 2004 (“Ms Ablett-Kerr’s Response™); and

1.2 The 3 June 2004 request from the Authority for RNZ to provide details of inquiries

made by RINZ to substantiate the allegations made by “Nathan™ and his mother.

Ms Ablett-Kerr’s Response

2.

i3

Paragraph 1: 1In relation to Ms Ablett-Kerr’s summary at paragraph 1, RINZ’s position is already

clear, but (for the avoidance of doubt), it is not accepted that

(a) RINZ failed — miserably or otherwise — in relation to Principle 4;
(b) RINZ failed to distinguish fact from opinion; and

(c) the Code should be interpreted in the manner Ms Ablett-Kerr suggests
so as to stifle and suppress a legitimate broadcast.

Paragraph 2: We leave it to the Authority to form its own views — with reference to the transcript,
the audio tape of the programme, and the submissions filed - as to whether reasonable efforts
Y

were made to present significant points of view in the programme itself.

Paragraph 3: With respect, Ms Ablett-Kerr is splitting hairs regarding any distinction between
“significant issues” and “significant points of view”. No doubt, where appropriate, the Authority
will decide the matter with reference to the latter standard. Further, and with all due respect,
“upping the ante” by referring to the “magnitude of the allegation™ sheds no light on whether or

not there was a breach of the Code.

Paragraph 4: We do not accept that the first three matters referred to are irrelevant. RNZ

presented other relevant significant points of view by putting to “Nathan”: Mr Ellis’ denials; his



P

10.

o,

1.

12,

y

L%

co-worker’s denials on his behalf; and the substance of Ms Hood’s book (the false/manipulated

memory claims).

It is not accepted that the chronology/doubt as to Mr Ellis’s identity issues were put in such a
way as to reinforce the claims. A blunt instrument is not always necessary or an appropriate way
in which to put matters to an interviewee. This aspect of Ms Ablett-Kerr’s submission relates to

matters of editorial style and not to any allegation of breach of the relevant standard(s).

Paragraph 5: Tt not accepted that other significant points of view were ignored. They were
presented in the programme itself, in other programmes, and in other media during the period of
current interest. Mr Ellis was offered — not once but twice - an opportunity to present his point

of view on the programme but declined; see below at paragraphs 8, 12 — 16 and 27.

Paragraph 6 to 9: RNZ maintains that the period of cutrent interest in relation to the Peter Ellis
controversy is ongoing, and certainly extended for long enough for Mr Elfis to have availed
himself of one of the two separate offers to present his point view. The fact that Mr Ellis, who
was represented by lawyers throughout,‘chose not to do present his point of view on the

programme is a matter for him and his lawyers.

Contrary to Ms Ablett-Kerr’s assertion, it is not submitted, nor has it ever been submitted, that
RINZ. broadcast an unfair/unbalanced programme in the hope that later programmes would

remedy the position; we refer the Authority to our earlier submission.

Paragraphs 9-10: The Authority is invited to determine the question of balance in the context of:
the points preseated in the programme itself, in other programmes, and in other media during the
period of current interest; and in the context of the reasonable opportunity afforded to Mr Ellis

to present his point of view. A selective formulaic approach is not appropriate.

Paragraph 11-13: It is not accepted that, as Ms Ablett-Kerr seems to be suggesting, a person can
by refusing to provide their point of view effectively stifle the media or a particular media
organisation. As Ms Ablett-Kerr concedes, Mr Ellis was simply not prepared to appear on the
programme and would not have done so under any circumstances; he didn’t like Ms Clark’s style.

That is a matter for him.

i

The Act, and the relevant part of the Code, only obliges the broadeaster to ensute that:

reasonable efforts are made or reasonable opportunities are given, fo present significant points of view...”'

IZARDWESTON

I T |

"

5



S

74,

5.

16.

17.

18.

[ZARDWESTON

L4 w vy 1wy

3 . .

(our emphasis). Reasonable opportunities were given. Mr Ellis was offered two opportunities to
appear, the first directly to him before the programme and the second through his solicitors

shortly afterwards.

Mz Ellis declined to appear on the programme but chose to seek to present his point of view on
the TV3 20/20 programme. Had Mt Ellis wished to present a different point of view on the Nire

to Noon programme, he could have.

Mr Elis’s media preferences {20/20 but not Nine fo Noow) do not render the offers to him
“unreasonable”. If he or his lawyers genuinely wished to put his point view, even if Mr Ellis
preferred not to do so live on Nine fo Noon, they could have taken steps to do so. Ms Ablett-Kerr
and her instructing solicitors will be well aware that, for example, they could have provided RNZ
with a statement of Mr Ellis” position in response to RNZ’s earlier invitations; RINZ would have

been happy to broadcast the substance of such a staterment..

The fact 1s that, in conjunction with their threats of defamation proceedings, Mr Ellis/his tawyers
chose not to provide anything further to RINZ/Nine o Noon for broadcast. It is respectfully

suggested that strategic (and selective) silence should not advance the complaint to the Authority.

The Authority is obliged to consider bosh RNZ’s reasonable efforts to present significant points of

view and the reasonable opportunities given to Mr Ellis to present his point of view.

Paragraph 14:  With respect, we maintain that Ms Abletr-Ierr overstates the significance of
paragraph 69 of the Mitehe!l and Morrisen v TVNZ 2004-03; 2004-37 decision. It is not accepted
that paragraph 7% of this decision gives mise to a heiablened obligation on a broadcaster in relation to
any and all potentially inflammatory matedal. It is submitted that in paragraph 79: (i) the
Authority is simply recording that where there ate inflammatory statements the broadcaster must
be careful to comply with its obligations; a#d (ii) the reference to “impartiality, objectvity and
responsibility” simply reflects but does not re-define or heighten the broadcaster’s obligations
under (in that case) the Free-To-Air TV Code. In short, Mormison and Mitchel/! does not define
RINZ'’s obligations; the Act and the relevant Code do.

Paragraph 15: We repeat, the facts porirayed were what “Nathan™ and his mother said. Those
facts were accurate because the broadcast relayed exactly what they said. Nathan’s mother
confirmed that Me Ellis wasn’t working at the time and that Police had said to her that he was

associated and hanging around with people at the créche at the time; as noted below, RNZ took



IZARDWESTON

I A W Y B R 5
4 : '

reasonable steps to seek to verify these statements. Further, to the limited extent that “Nathan”
expressed his opinion (eg. in the first paragraph on page 19 of the transcript) the New Zealand

public is quite capable of distinguishing his opinion (“I believe...”’) and Principle 6 will not apply.

19 Paragraph 76: Ms Ablett-Kerr does not suggest that the broadcast breached the s#b judice rule, or
that Mr Ellis’s right to remain silent has been compromised. As Ms Ablett-Kerr points out, no
charges have been laid and there is no imminent prosecution. Mr Ellis’s tights remain intact.

Any suggestion that he has been defamed is a civil matter and is not a matter for the Authoriry.

20. Ms Ablett-Kerr seeks to elevate her client’s right to silence, notwithstanding that no charges have
been laid, to a right to stifle Nine /o Noon/RNZ {but not, for example, TV3) and prevent a story in
which the public have a legitimate interest going to air. The argument seeks to use the shield the
law affords to a defendant (or likely defendant) in 2 criminal proceeding as, in effect, a sword in
relation to a broadeasting complaint. Such an intespretation is neither necessitated by the Bill of

Rights Act nor desirable in a free and democradc society.
The Authority’s Inquiry

21. The Authority has asked RNZ: “What inquities, if any, were made — and with whom — to
substantiate the allegations of “Nathan™ and his mother?” Both RNZ and counsel are surprised
at this enquiry. The context in which the question arises and the precise issues/concerns that it

seeks to address are not clear.

3
D

The Authority will be aware, from the cotrespondence, that defamation proceedings have been
threatened. A complainant ought not to be allowed to use a complaint to the Authority as a dry
run for subsequent civil proceedings or as an information gathering exercise.  Similady, it is
respectfully submitted that it is inapproprate for a broadcaster to be required to respond to

questions from the Authority that might - inadvertently - serve that purpose.

23. Counsel are aware of the proteciion afforded by section 19A of the Act. But section 19A will not
preclude any information disclosed to the Authority and the complainant from being used by the
complainant/their lawyers in terms of assessing (or re-assessing) the merits of any defamation

proceeding and/or their strategy in relation to any such proceeding.

24, As the Authority members will appreciate, the effect of the long-standing “newspaper rule” is that

media organisations will not be compelled to disclose sources until trial in respect of defamation



T

]
w

IZARDWESTON

E A W ¥y T &’ 3

5 . v -

proceedings, particulatly in respect of defamation proceedings. In part, the rationale for the
newspaper rule is that it is unfair to allow plaintiff to delve around to see whom else he or she
may sue. But in Broadeasting Corporation of New Zealand v Akx Harvey Industries Limired [1980] 1
NZILR 163, the Court held that the real rationale for the protection is the public interest in
protecting the media’s sources of information so as to encourage the free flow of information to

thermn.

It is respectfully submitted that the Conunissions of Inquiry Act powers afforded to the Authority
pursuant section 12 of the Broadcasting Act should not be interpreted to circumvent the impact
of the newspaper rule. Section 4C (4) of the Commissions of Inquiry Act 1908 provides that:
‘Every person shall have the same privileges in relation to the giving of information fo the Commission, the
ansering of questions put by the Commission, and the production of papers, docwments, records, and things to the

Conemission as witnesses have in Courts of Law.”

Against that background, without conceding any obligation to respond or waiving any fight(s) to

decline to respond further, RNZ’s response is that

26.1 Before the program went to air RINZ Ninz Zo Noon staff discussed these matters with

“Nathan™s mother on three occasions prior to recording the interview;

26,2 RINZ Nine to Noon staff met with and interviewed “Nathan” face to face to record the
interview,
26.3 “Nathan’’s mother was interviewed by telephone;

26.4 The RNZ staff involved were already familiar with the range of issues atising in the

ongoing Peter Ellis controversy;

26,5  RNZ staff made inquiries of Winston Wealleans (whorn RNZ understood to be
sympathetic to Mr Ellis’s position) to corroborate the dates mentioned in the interview as

to when Mr Ellis was actually working at the créche;

26.6 RNZ staff attempted to corroborate with Police whether they had a reliable witness who
sald that Mr Ellis was associated with and hanging around the créche at the time when

“Nathan” was attending. Police declined to comment;



e

L

{

FZARDWESTON

. - LA W Vv [ ’ &
6 N

26.7  RNZ considered “Nathan™s account of events carefully in order to assess whether it was

credible;

268  RNZ considered “Nathan™s mother’s account of events carefully in order to assess

whether it was credible; and

26.9 RINZ staff consulted its own in-house library to corroborate details mentioned in the

mterview.

27. The oaly other person who could have commented directly on the core issues was Mr Ellis
himself. As noted above, he was offered two opportunities to do so on the Nine o Noon
programme but he declined. His refusal to have anything to do with Nine # Noon was absolute
and unequivocal; see paragraph 12 of Ms Ablett-I err’s submission as to his comments to the ‘

Nine to Noor “manager”.

28, In counsel’s respectful submission, Prdnciple 5 of the Code does not specifically oblige a
broadcaster to make inquires to substantiate allegations that are made in a broadeast, It recquires
the broadcaster to deal justly and fairly with any person taking part or — in this case - referred to.

Tt is submitted that RINZ did more than enough to satisfy the requirements of principle 5.

29. If and to the extent that the Authority considers that it is implicit in Principle 5 that a broadcaster

T is obliged to make inquiries to substantiate any allegations made in a broadcast, it is submitted

that the inquides made by RIN'Z Niwe fo Noon staff were more than sufficient.

Peter McKnight/Tc;;y Stevens
Cournsel for RNZ

16 June 2004



P

2nd Floor B4 — 56 Cambridge Terrace
PO Box 9213 Wellington
New Zealand

Telephone 84 4 382 9508
Fax B4 4 382 85643

Email info@bsa.govi.nz
Web www.bsa.govi.nz
Infoline 0800 366 996

Fax

To: George Bignell, Radio New Zealand Fax: 474 1459

Cc: Date: 9 June 2004
From: Hilary Jones Pages: 2 {including cover)
Fe: CF 2/979

The information contained in this facsimile message is confidential to the Authority. If you have received
this message in error please notify us immediately and return the original message to us. Thank you.

T :Bg LOIFT ¥8-98/608 EPS6ZBE P ¢ WOXF Xej



e,

PO Box 5213 Wellington
New Zealand

2nd Ftaor54-56 Cambridge Tee

Telephone 04 382 8508
Fax D4 382 9543

Email info@bsa.govt.nz
Web www.bsa.govt.pz
Infoline QB00 3EE 996

9 June 2004 CF 2/979

George Bignell
Complaints Coordinator
Radic New Zealand Ltd
PO Box 123
WELLINGTON

Dear Mr Bignell
Thank you for your letter dated 8 June 2004.

In relation to your comment about the Authority beginning the process of
“determining the complaint” before Radio New Zealand has seen Mrs Ablett-Kerr’s
latest submission (received by the Authority on 3 June and forwarded to you that day),
the Authority has begun the process of examining the information currently before it.
As 1s its usual practice, and in accordance with the principles of natural justice, the
Authority will not be determining the complaint until it has received all relevant
information from both parties.

In relation to your concerns about the Authority’s question, the Authority considers
that RNZ’s response to the question could be relevant to its determination of whether
RNZ treated Mr Ellis justly and fairly as required by Principle 5.

. Please provide RNZ’s response to the Authority’s question, along with any further

comment RNZ may wish to make on Mrs Ablett-Kerr’s submission dated 3 June, by
next Wednesday 16 June.

Yours sincerely

Aefomeg

' Hilary Jofies

Complaints Executive



8 June 2004

TeReo Irirangt
0o Aotearon

Ms Hilary Jones

Complaints Executive
Broadcasting Standards Authority
P O Box 9213

WELLINGTON

Dear Ms Jones

CF2/979 3 June 2004 NINE TO NOON 25 AUGUST 2003

Thank you for the above correspondence and enclosure of Ms Ablett Kerr's final
submission to the Authority.

Radio New Zealand appreciates that the Authority wishes to proceed fo
determine this complaint without delay, nonetheless we are surprised that the
Authority has begun that process without first having forwarded Ms Ablett Kerr's
submission, some of the content of which is contentious to say th‘e least,

Radio New Zealand notes also that the Authority seeks our response to the
gquestion:

What enquiries, if any, were made — and with whom — to substantiate
the allegations of “Nathan” and his mother?

To enable Radio New Zealand to better assess the Authority’s question could
you please provide further detail as to the basis upon which the Authority asks
this question and how has the question arisen. As you may appreciate, without
knowing the context in which this question has been framed it is somewhat
difficult to anticipate the issue(s) or concern(s) that the question is addressing.

In any event, Radio New Zealand wishes to fully consider all the circumstances
and take further legal advice, Radio New Zealand being of the opinion the
asking of such a question raises quite significant issues in itself, as does Ms
Ablett Kerr's submission.

Yours sincerely

George Bignell
Complaints Coordinator

Rudio New Zealond Limited

155 The Trrvace

R P O Box 123 Wellbugeon

et NS el Telephone 64 4 474 1999
CONCERT - NEWS Facsinnily G4 o L7 1430

! Email ins@yadionz.cons



L

A~k !OJ fous 3{6!’9%

2nd Fleor 54-58 Cambridge Tee
PO Box 8213 Wellingtan
New Zealand

Telephons 04 382 9508
Fax 04 382 8543

Email infa@bsa.govt,nz
Web wwawbsa.govi.nz
Infoline DBOD 366 996

3 June 2004 CF 2/979

George Bignell
Complaints Coordinator
Radio New Zealand Ltd
POBox 123
WELLINGTON

Dear Mr Bignell

Attached for your information is a copy of Mrs Ablett-Kerr’s final submission on the
complaint about the broadcast of an interview on Nine fo Noon on National Radio on
25 August 2003, received today.

The Authority has begun its consideration of the complaint. In relation to the aspect
of the complaint that the broadcast was unfair to Mr Ellis and therefore breached
Principle 5 of the Radio Code of Broadcasting Practice, the Authority would like
Radio New Zealand’s response to the following question:

e  What enquiries, if any, were made - and with whom — to substantiate the
allegations of “Nathan” and his mother?

I'would be grateful for your response by Friday 11 June at the latest.

Yours sincerely

Complaints Executive



Judith Ablett Kerr ONZM QC

DUNBAR HOUSE CHAMBERS, 21 DUNBAR STREET, P.O, BOX 48, DUNEDIN, NEW ZEALAND
TELEPHONE (03) 477 3390, FACSIMILE (084773391
E-MAIL:mblettkerrQCaxtra.conz

Also at; LEVEL 7, AURORA CHAMBERS, 656 THE TERRACE, P.O. BOX 1358, WELLINGTON, NEW
ZEALAND
TELEPHONE (04) 459 1588, FACSIMILE (04) 439 1587
E-MAIL: ablettkerrOCeixtra.conz

FACSIMILE MESSAGE

From: Judith Ablett-Kerr QC o
Tor Broadcasting Standards Authority

Attention:  Hilary Jones

Fax No.: 04 3829543

Date: 3 June 2004

Number of Pages (including cover sheet): 5

RE: Ellis Response to RNZ Submissions Dated 24 May 2004 to follow

CONFIDENTIAL

This facsimile message contains (nformation that is confidential and that may be subject to legal privilege. If
yotl are not the intended recipient, you are hereby notified that you must not use, review, disseminate ar
copy this facsimile message. If you have received this message in error, please notify us by acsimile or
telephomne (call collect) and return the original message ta us by mail.




A ot o P =] R ] B B PG e [E i 1 DD T L

JupiTH ABLETT KERR onzm oc

DUNBAR HOUSE CHAMBERS, 21 DUNHAR STREET, .0, BOX 46, DUNEDIN, NEW ZEALAND
TELEPHONE (3) 477-3390: FACSOMILE (03) 477-3391
E-MAIL: shlettkerrQCedxtre.conz

Alsaat: LEVEL %, AURORA CHAMBERS, 66 THE TERRACE, I%0), BOX 1353, WELLINGTON, NEW ZEALAND
TELEPHONE (04) 495-1588; PACSIMILE (04) 459-1587
E-MAlL: ablettkerrQCE xtra.co.nz

Response to submissions of Radio New Zealand dated 24 May 2004

The submissions made on behalf of RNZ dated 24" of May 2004 are largely a
repetition of submissions already made by RNZ. However, given that Mr Ellis has
been invited to respond, the following is tendered on his behalf:

I. The summary contained in paragraph 2 is rejected. It is submitted that;

(a) Principle 4 of the Radio Code of Broadcasting Practice (the Code)
requires that when controversial issnes of public importance are
discussed, reasonable efforts are made or reasonable opportunities are
given to present significant points of view either in the same
programme Or in other programmes within the period of current
interest. In this regard the broadcaster failed miserably and chose to
present only one point of view.

(b) Principle 6 was breached by a failure of the broadcaster to distinguish
between fact on the one hand and opinion, analysis and comment on
the other. In particular the broadcaster clearly demonstrated an
acceptance of statements of opinion as though they were facts, The
interviewer failed to identify for the listener that this was but her

opinion or the opinion of “Nathan’s” mother rather than an established
fact.

(c) The New Zealand Bill of Rights Act 1990 does not provide authority to
breach the Code in question and in itself provides sigmificant
protections for a person in Mr Ellis® position

2, In paragraphs 5 to 12 the broadcaster attempts to argue that ressonable efforts
were made to present significant points of view in the programme itself, It is
submitted however that one has only to listen to the tape itself to see the
futility of this argument.

3. At paragraph 5 the broadcaster suggests that the presenter put the significant
issues to “Nathan™, It is interesting to note that it is not suggested that
‘significant points of view' were put to the interviewee. The difference is, if
you will excuse the pun, itself significant, A balanced and fair Programmne
would have ensured that the opposite view was put. It is impossible to ignore
the magnitude of the allegation that was to be knowingly aired by the
broadcaster and the corresponding obligation to ensure to the best of its ability
that the Code was respected and Mr Ellis treated fairly.



EFLH Sl HEL et S - L L e SO oD ] r*-'tﬂ.;-_

4. The broadcaster sites five occasions when it claims the presenter put
significant issues to “Nathan® and his mother, The first three matters referred
to are irrelevant to the issue in question. The latter two matters when examined
in context were pul in such a way as to actually reinforce “Nathan's” claims
and explain away any perceived problems relating to his complaint. The
suggestion that the interviewer acted as “devil’s advocate” is farcical.

5. At paragraph 10 it is suggested that Smith v TV3 (re: “the Goons”/Christchurch
Prison) 2003-006 is authority for the proposition that a programme may have a
negative slant because of its inherently megative nature but may still be
balanced. Whilst that indeed may be so in certain circumstances the present
case is not such a circumstance. The allegation made by an unidentified young
man (not a child) was of a serious criminal offence which the law enforcement
agencies had declined to prosecute despite the fact that it had been considered
by the highest level. Other significant points of view which were clearly
aveilable, even putting Mr Ellis himself to one side, were;ignored by the
broadcaster. It is hard to avoid the conclusion that there was no commitment to
even atfempt to provide a balanced programme.

6. In paragraphs 13 to 23 the broadcaster atterapts to argue that reasonable efforts
were made to present significant points of view in other programmes within
the period of current interest. Fundamental to their argument is the
proposition that the “Nathan” complaint is merely part of the ongoing Ellis
controversy, This perpetuates the misconception the: broadcaster’s
representatives have of the issues relating to the so-called Eilis controversy,

7. Atthe risk of sounding boringly repetitive it needs to be clearly stated that the
concerns espoused by so many people, including as referred {o at.paragraph
13, many individuals of substance, relate 1o Mr Ellis’ convictions and their
safety, The concern of Mrs Hood, who does not and has never spoken on
behalf of Mr Ellis, relates to the investigation of the Créche cases, The Petition
before the Select Committee does not relate to Mr Ellis as an individual but to
the processes of investigation and prosecution, “Nathan’s” allepation is totally
separate to the cases involved in the controversy and relates to a time when Mr
Ellis was not even employed at the Créche and would therefore have had no
opportunity to carry out abuse such as that upon which his ¢onvietions are
founded, Such a distinction is far from being artificial, rather, it is
fundamental,

8. The BSA are invited to conclude in paragraph 19 that it is legitimate for a
broadcaster to air an unfair and/or unbalanced programme in the hope that
some other broadcaster might remedy the unfairness at some other time within - -
the period of current interest. Whilst the cases cited suggest that-in some
circumstances a later broadcast can indeed remedy s breach, it must be
inherently objectionable to deliberately embark on such a course when the
“story” involves an allegation of serious criminal misconduct.and is almost
inevitably an invitation to sue in defamation, ' :




B3-JUN-g4 1351 ARELETT KERR QC 934'?'?339.1

2
[

9.

11,

12.

13.

14,

15.

In this particular instance there has been no other programme that has
remedied the breach. To suggest that a prior interview with Gaye Davidson on
the 217 of August which makes no mention whatsoever of the: “Nathar”
allegation could somehow remedy the breach is unsupportable. Likewise the
suggestion that Mr Ellis “sees his lawyer” over the interview could amount to
a remedial publication borders on the fantastic.

10. The 20/20 programme referred to at paragraph 22 likewise falls into the seme

category. The documentary was 26.03 minutes long and relates to issues other
than the “Nathan” complaint for 24.01 minutes of its length.. The “Nathan”
complaint is covered in 1,58 minutes and of that time only 48.05 seconds deals
with other significant points of view which amount to Ms Davidson saying
that Mr Ellis did not work at the Créche at the time and Mr Ellis being quoted
as not wishing to comment because of legal advice,

As to the claim that Mr Ellis was offered the opportunity to present his point
of view the broadeaster fails to acknowledge that even a refusal.to appeat on &
programme will not relieve the broadcaster of its obligations under the Code,
see The Prime Minister (Rt Hon. Helen Clarke) and Ors v TV3 2003-055 -
061.

It is important in any event to have regard to the circumstances of ‘any offer
made to Mr Ellis to put forward his point of view, Mr Ellis instructs that he
was contacted prior to the broadcast by a woman whom he thought wag the
“manager” of the Nine to Noon programme, The call came in the evening and
the woman was clearly distracted by children causing a distyrbance in the
background. Mr Ellis assumed she was at home. She invited him to.do a “live”
interview with Ms Clarke. There was no mention of the “Nathan™ allegation.
He declined the interview and stated that he would not do an-interview with
Ms Clarke because he did not like her style in that she did not-give people an
opportunity to answer questions and he believed that she had her own agenda
on Peter Eilis and would not be objective. He also advised the woman that he
did not in any event da live interviews.

The circumstances described above could never be regarded as providing a
reasonable opportunity to Mr Ellis to give his point of view and was no more
than an iavitation to an ambush. ' :

As to the comments on the effect of the decision in Mitchell and Morrison.v -
TVNZ 2004-03; 2004-37, the suggestion that our submissions overstate the
findings are rejected. The decision properly reflects the higher standard
required of a broadcaster when the content of the broadcast is of -an
inflammatory nature (see para 79). The requirement for impartiality,
objectivity and responsibility is consistent with societal values .and - the
privileged position a broadcaster enjoys.

As to Principle 6 it is submitted that the broadeaster has misunderstood the -
obligation and that even if it could be said that the allegation made by
“Nathan” could be classified as fact (albeit disputed faoct) that does not relieve .




R e T

16.

BE—JUN-B4 15:32 ABLETT KERR QC BSaTTsss1

the broadoaster of the obligation to identify Ms Clarke's contribution and the
mother’s as opinion. Similarly the requirement to be truthful and accurate on’
points of fact is not discharged merely by broadeasting the allegations dirotly
from the complainant. The submission of the broadcaster amounts . to a
proposition that as long as an allegation is spoken by the pergon making the
complaint then no matter how outrageous or fanciful the claim may.be there
would be no fault with the broadcaster who makes no effort.to test veracity
and reliability. In this situation “Nathan” and his mother attributed comments
adverse to Mr Ellis to other people. Ms Clarke did not indicate whether this
was indeed fact. '

As to the New Zealand Bill of Rights Act it is accepted that the Code should
be interpreted in a manner that is consistent with the Act., However the Act .
contermplates limits upon rights that are reasonable and- demonstrably .
Justifiable in a free and democratic society. The Act recognises competing -
rights and recognises the importance of the fundamental common law rights of

people acoused of criminal offences. These rights are paramount' 33 can be

seen in the balance the Courts draw between the right to freedom: of speech

and the laws of sub judice and the right to silence, this latter right being

entrenched in New Zealand Law since the 19th Century, There is nothing in

the Act that would invite an interpretation of the Code which could justify the

broadeast that is the subject of this complaint. co

JUDITH ABLETT-KERR ONZM QC




1

[ZARDWESTON

A \\-' Y E R S

el

RADIO NEW ZEALAND SUBMISSION
REPLY TO SUBMISSION BY JUDITH ABLETT-KERR

CF2/979 - NINE TO NOON BROADCAST ON 25 AUGUST 2003 - PETER ELLIS
COMPLAINT

Ms Ablett-Kerr’s detailed submission raises a number of further issues. This necessitates that
Radio New Zealand (“RINZ”) revisits the factual issues, the statutory context, the relevant codes,

and some previous decisions of the Authority in some detail.
To summarse:

Standard 4: The programme was balanced, in the sense required by the Principle 4 of the Code, in
the following respects: the presenter put the key issues to “Nathan” and his mother; other
programmes and publications in the ongoing period of current interest provided, and continue to
provide, further balance; and Mr Ellis was specifically offered various opportunities to put his
point of view, either in the programme itself or subsequendy, and in all cases within the ongoing

period of current interest. There was no breach of Standard 4.

Standard 6: The facts were what “Nathan” and his mother said. Given that the broadcast was, in
essence, a verbatim recording of an interview with “Nathan™ and his mother, there can be no real
issue as to whether this was truthfully and accurately reported. Even if they offered opinions (if

that is what is asserted), there was no breach of Standard 6.

New Zeatand Bill of Rights 4ot 1990: The Authority is obliged to seek to interpret the Broadeasting
Act 1989, and thus any relevant Code, in a manner consistent with the New Zealand Bill of
Rights Act 1990. It is submitted that, in this case, this is a factor that favours a finding that there

has been no breach of the relevant Codes.

We elaborate below, addressing Ms Ablett-Kerr’s submissions, essentially in order, in relation to

Standard 4 and then Standard 6 of the relevant Code.

Standard 4

4,

[t is accepted that the Broadcast discussed controversial issues of public importance. Standard 4

relates broadly to “balance™ The issue is whether: (a) reasonable efforts were made; or (b)



i

w

WESTE)

IZARD

2

reasonable opportunities were given; (c) to prevent significant points of view either: (i)

same programme; or (i) in other programmes within the period of current interest.

Reasonable efforts were made to present significant points of view in the programm

itself:

The presenter put the significant issues to “Nathan” and his mother:

L4 W oy

n the

[

Mr Ellis always denied and continues to deny touching any of the children

inappropriately at the créche (p 7-8 wranscript);
wornen who worked with Mr Ellis say that it could never have happened (p 8 transcript);

Lynley Hood’s book, “A City Possessed”, suggests that the children who say that they
were abused by Mr Ellis had false memories and/or been manipulated by

parents/counsellors/psychologists (p 8-9 transcrpt);

there were problems, in terms of chronology, with “Nathan’s” account (p 13-14

transcript); and

seeking to determine whether there was any doubt that the man “Nathan’s” mother saw

with “Nathan™ was Peter Ellis (p 14 transcript).

The Authority will, of course, consider the relevant parts of the audio tape of the broadcast too.

Thus, the presenter herself directly raised key issues that provided balance to the Broadcast. She

acted as devil’s advocate.

Guideline 4b to Standard 4 of the Free-to-Ailr TV Code, which has consistently been followed by

the Authority, specifically provides that

“No ser formula can be advanced for the allocation of time ro interested parties on

controversial public issues. Broadcasters should aim to present all significant sides in as fair a

way as possible, ir being acknowledged that this can be done only by judging each case on irs

merits.”

T

Tt is respectfully submirtted that the Authority should follow that same principle in rela

tion to

Radio broadcasts. There is no principled reason why the approach of the Authority should differ

as to the basis upon which balance will be assessed in relation to TV and radio broadcasts.

T

h

Al



10.

11,

14,

IZARDYVESTON

Loaowoy

In addition, the Authority has recognised that in relation to the presentation of detailed matters of
public interest, in some cases the inherently negative nature of the matters being
reported/broadcast may result in what might be perceived as amounung to a “negative slant”
without there being a lack of balance; see para 83 of Swurh » T3 (re “the Goons”/Christchurch

Prison) 2003-006.

How questions are put 1s a marter of editogal style at the discretion of the broadeaster and the
presenter. A confrontational style will not necessadly best elicit information; this 1s a matter of
judgment. But it is submirtted that editoral style will not, save 1a the most extreme cases, raise

broadeasting standards 1ssues.

In short, i this case, balancing views were expressed in the broadeast itself. The fact that they
were not expressed with the vehemence that the compliinant might have preferred is not, in
itself, the basis for a finding that there was a lack of balance. This is parvcularly so when the

broadcast is considered in the broader context; see below.

Reasonable efforts were made to present significant points of view in other programmes

within the period of current interest:

Ms Ablett-Kerr seeks to treat the interview with “Nathan” as a separate matter from the ongoing
Peter Ellis controversy and then to suggest that the “period of current interest” which applies in
relation to this story is very narrow., With respect to Ms Ablett-Kerr, the analysis is rather

artificial,

The Peter Ellis controversy has captivated the New Zealand public in a way that very few other

issues have. The Arthur Allan Thomas case was similar. These are open-ended issues; see below.

The Peter Ellis conuoversy has drawn comrment from members of the judiciary, the legal
profession, politcians, journalists and a range of other high profile figures, Much of that
attention was sympathetic to Mr Ellis.  But that sympathy was challenged following the
publication of the stories of two witnesses in The Dominion Post, The controversy continues to

ebb znd flow.

This broadecast must, it is submitted, be considered in the context of the ongoing media attention

in relation to the vamous allegations against Peter Ellis. The possibiiity of a comumission of

®

i)



17.

18.

19.

[ZARDVWESTON

Loa w oy |

inquiry is but one aspect of those issues. The specific issues raised in Lynley Hood’s book are

another, as are the ments of his conviction.

At the time of the broadcast, one of the issues on the Peter Eliis controversy was the suggestion
that the alleged victims of abuse had false metmories of the abuse as a result of their dealings with
parents, counsellors and psychologists. The comments from “Nathan” and his mother were
relevant generally in the context of the Peter Ellis controversy and, specifically, in the context of
the “false memories” allegations. Any suggestion that it could be somehow “carved out” as 2
scparate 1ssue, with a limited shelf life, is aruficial. This 1s scll very much a live issue in the

context of the Peter Ellis controversy as a whole.

Contrary to Ms Abletr-Kerr’s submission at paragraph 8.b., Principic 4 of the Radio Code
specifically provides that other programmes can provide balance within the period of current

interest. The relevant part of Principle 4 mirrors secdon 4{1}(d) of the Act.
Furthermore, varous decisions of the Authority have confirmed that:

e The period of current interest can, in some cases be: “ongoing” (see: .Anderson & Orr v
TI"NZ (re the “DNZ World Extra: Palestine Is Stll The Issue” documentary) 2003-028,
paragraph 37; and Trsel/ v RINZ (re the National Radio’s “Eureka” Programme) 2002-
024); or open for a substantal period (see Gids » TI'NZ, re “60 Minutes™ “Double

Lives” documentary, 2002-073, paragraph).
® “Breaches” can be remedied by prior programmes {see: Giéler, supra, para 110},

® “Breaches” can be remedied by subsequent programmes (see Minisiny of Health v TIVINZ
(re broadcasts on One Network News and Holmes regarding Lyprinel extracts from
Greenlipped Mussels) 2000-030 and 2000-031, fourth paragraph following the heading

“Conclusion™).
° “Breaches” can be remedied in other media (Trusse// » RINZ, supra, paragraph 48)

The view expressed by the Authority in Trusseld » RINZ, supra, at paragraphs 47 and 48 are

apposite: N .

“[47] ... The “period of current interest” has been running for some wme, and is ikely

10 continue well into the furure. Therefore, the Authonty considers there is an

EES

5



[S%]
]

[ZARDWESTORN

» L4 W v 1 kN

ongoing requirement on broadcasters to preseat significant points of view

regarding the debate,

[48) In the Authonty’s view, RNZ 15 currenty fulfilling that requirement. While the
programme complained about presented Lord Winston’s partcular views on
various matters including Dr Pusztai’s research, the Authority notes that RNZ
has been covering and congnues to cover a range of other views. In particular,
Dr Pusztzi has been interviewed on Niwve o Noon. The Authority also notes that
under Guideline 4(b) to Prnciple 4, broadcasters are entitied to take into aceount
views expressed by other broadcasters or another media on coatroversial tssues,
of which lsteners can reasonably be expected to be aware. In the Authonty’s
view, a range of issues has been and is being covered both by RNZ and by other
media. Accordingly, the Authouty declines to uphold the aspect of the complaint ¢

that the breadcast breached Principle 4.

In addidon, it is reiterated that the obligation to provide balance should not necessitate any

application of a mathematical formula.

In that context, in addition to the points highlighted by the presenter, other points of view would

have emerged during the period of current interest from:

o the extensive ongoing media coverage of the Peter Ellis case generally;
° the interview with Gaye Davidson on Niue fo Noor on 21 August 2003;
° extensive print media coverage in the Dominion Post, The [Christchurch] Press, The

Otago Daily Times, The New Zezland Herald and the Sunday Star Times, including:

- “Creche boy’s claims disputed” {Dominion Post, 26 August 2003} — which followed
up the presenter’s quedes as to whether Mr Ellis was at the créche when

“Nathan” was there;
- “Ellis sees lawyer over fresh claims” (The Press — Ciry Editon, 26 August 2003);

- “Memory of a Sucker for Fabrication”, {The New Zealand Herald, 17 September

]

2003); and



18]
o

(N

IZARDWEST

1 AWy

® the subsequent TV3 20/20 broadeast on 31 August 2003, in which Mr Ellis chose to put

his point of view.

A variety of perspectives on these issues emerge, and continue to emerge to the present date, all

of which arise within the “petiod of current interest”.

Reasonable opportunities were given to present significant points of view either in the

same programme or in other programmes within the period of current interest.

Significantly, RNZ offered Mr Ellis various opportunities to present his point of view. In each

case he declined.

An offer to present his point of view is sufficient, for the purposes of the provisions of the Act

(secton 4(1)(d) of the Broadcasting Act 1989) and for the purposes of Standard 4 of the Code.

Mr Ellis was offered an opportunity to appear on the Nine to Noon programme a few days ptor to
the “Nathan” interview. The producer of Nine 1o Noor for RNZ, contacted Mr Ellis by telephone.
He declined the offer, making it clear that he was not prepared to appear on a programme with

Linda Clark, the presenter of the Nine fo Noon programme. His position has not changed.

Furthermore, 1n a letter dated 8 September 2003 (two weeks after the initial broadcast) the offer
of an interview was repeated in a letter from this firm to Mr EIs’ solicitors. Alternatively, that

letter also offered an opportunity to make a statement in reply to be broadeast.

Each of the offers put to Mr Ellis comprised a real oppertunity for Mr Ellis to put forward his
point of view and {save for the general offer prior to the “Nathan™ broadeast) to comment on

what “Nathan” and his mother said.

Mr Ellis” solicitors did not respond to the written offer to provide his point of view until 30
September 2003, at which time they indicated that the offer of an Interview was under
consideration. Copies of the written offer and the response are attached, with the relevant
passages highlighted. Since then there has been no substantive response to the offer of an

interview or an opportunity to broadcast a statement. That is no fault of RNZ’s.

Mr Elbs and/or his legal representatives have not offered Mr Ellis’s point of view in relaton to
the broadcast to RNZ, save indirectly in the TV3 broadcast, other than in the context of

threatened defamation proceedings and the complaints procedure under the Act.

I

A



2
i

o
L}

(W)
LN

IZARDWENTON

LA I S (S

It is accepted that Mr Ellis was under no obligation to appear on the RNZ programme.
However, he was given various opportunities to present his point of view in the programme itself
and subsequently well within the period of current interest. The fact that he declined to do so,

whilst he was receiving competent legal advice, is a matter for Mr Ellis.

The Principles of the Code, and the relevant sub-section of the Act, clearly provide that a
broadcaster may satisfy its obligation to provide balance by providing 2 reasonable opportunity

for contrary points of view to be put.

In this case, given the sensitivities of a live interview with a complainant of sexual harassment, it
suggested that this was not a programme in which “Nathan” and/or his mother shouid have been

asked 1o appear live and take live telephone calls.

In any event, any substantive response - other than the general points put to them by the
presenter — would have to comme from Mr Ellis himself. The opportunity to respond was

provided to him and that, it is submitted, was in itself sufficient for the purposes of Standard 4.

The period of current interest and the Mitchell and Mordson v TVINZ 2004-03; 2004-37

decision:

With respecr, Ms Ablett-I{ert’s submission overstates the findings of the BSA in this decision.
Ms Ablett-ISerr’s submission unplies, at paragraph 8(d), that this decision comprised a statement
of principle to the effect that contentious issues raised in a programme require either presentation
of an opposing point of view, or critical examination by the reporter themselves — in the

programme teself - in order to satisfy Principle 4 of the Code.

But the relevant part of the decision simply notes that the Mayor’s contentious (that successful
claims would lead to deteriorating race relations/race riots) were nof balanced by the presentation
of an opposing view nor by critical examination by the reporter. This does not comprise 2 broad
statement of principle — signaling a sea change in the approach of the Authority to this issue such
that the opposing point of view and/or critical examination must comprised in the broadcast

itself in every case.

Further, to the extent that the Mitchelf & Morris v TI”NZ decision reflects the proposition that
there must be balance in respect of the impact of a broadcast, that propasition - if it is relevant

here {notwithstanding that it is not mentioned in the Act of the Code) ~ must be considered here



38.

40.

J

~

LN

LN

[ZARDWES [

Loa owoy

in the contest of: the ebbing and flowing media coverage during the ongoing period of current
interest; the presentation of the key balancing points of view by the presenter; and Mr Ellis’s

declining to express his point of view.

Whereas Mitehell <& Morréir p TI'NZ raised factual issues about which many parties and/or entities
could have presented a contrary point of view, in the present case, any further substantive
response to “Nathan” and his mother (other than the points the presenter herself addressed)

would have had to come from Mr Ellis (at least in the first instance).

Mr Ellis chose not to provide that point of view - at least not to RNZ. But the relevant standard
expressly provides that the obligation to provide balance may be achieved cither by reasonable efforts
1o present ripnificant points of view “or’ by the provision of reasonable opportunities to present significant points of

mens. 1t is submitted that, in this case, the broadcaster succeeded on both counts.

We reiterate that, as noted in paragraphs 16 to 18 above, the relevant statutory provisions (section
4(1){d) of the Act), the relevant Code (Principle 4) and a variety of decsions of the Authority
clearly demonstrate that balance can be provided is a programme itself, in other programmes (in
the same media or other media) within the period of current interest, ¢ by the provision of an

opporiunity to express 2 point of view (either in the same programmer or other programmes).
PP P Prog progr

Principle 6:

41.

44.

Failure to clearly distinguish between fact and opinion:

The nub of Ms Ablett-Kerr’s submission is that, throughout the interview with “Nathan” and his

mother, fact and opinion where not clearly distinguished.

If the Authority considers that Principle 6 applies, care must be taken in applying Prnciple 6 to

this broadcast.

The obligation on broadcasters is to be wuthful and accurate on points of fact. This interview

comprised a verbatim interview with Nathan and his mother.

No real issue arises as to whether the facts were ruthfully and accurately reported, as the facts —
Nathan’s comments and his mother’s comments ~ were simply broadcast first hand. The “facts”

comprised their subjectve recollection of various events.

£

"

5



N

o,

45,

40

47,

48.

49

AWy

[ZARDW ST
. 1

Any suggestion, in the introduction to the broadcast, that “Nathan” was not interviewed by
Police or psychologists and therefore was not part of the alleged brainwashing campaign, was
clarified by the first hand detailed accounts provided by “Nathan™ and his mother during the

course of the interview.

It 1s respectfully submitted that the issue 2s to whether there was an adequate distinction between
“fact” or “opinion, analysis and comment” is 2 non sequitur in the context of a verbatim

interview.

In that context, if the Authority is minded to determine that any of the matters raised by
“Nathan” and/or his mother comprise, in themselves, disputes facts, it is submitted that it would
be a significant departure from past practice for the Authority to make any factual findings re

disputed facts.

Finally, some consideration needs to be given to the practicaliies of the proposition advanced by

Ms Ablett-Kerr. It seems to be suggested that, during the course of an interview, a broadcaster

has an obligation clearly to dissect and distinguish factual comments by the interviewee from
opinion/comment. In counsels’ submission that would be unrealistic and impractical. The
Authority will of course be aware of the very real difficulties associated with distinguishing
whether a particular proposition is factual or an opinion/comment - even when time perraits
carefu] consideration of the issues. To require a broadcaster to intercede, during the course of an

interview or otherwise, to make that distinction would simply be unworkable.

Further, as the Authority has noted on many occasions, one should not underestimate the ability

of the New Zealand public to distinguish facts from opinions.
The Gaye Davidson Tape

The Gaye Davidson interview was identified o the Authority as comprising one of a serdes of
publications/broadcasts in the period of current interest which provide balance (one way or the
other) in the context of the broadcast in issue. For the avoidance of doubt, there is no complaint

before the Authority re the Gaye Davidson interview.

The suggestion that the interviewer might have taken a firmer line in interview with Ms Davidson
as opposed to the interview with “Nathan” and his mother, even if established, would not

ameount to a breach of broadcasting standards.

1

[

L3



P

gt

IZARD\ FESTONN

L oA W ¥y T K oy

10

52, It bears mentoning that it is hardly surprising that the interviewer exercised an element of
restraint in the interview with “Nathan” and his mother. This was the first occasion on which
“Nathan” the alleged victim of sexual abuse, and his mother, had spoken out in public. Had the
interviewer adopted a more tenacious approach, no doubt a deluge of complaints abour that

would have followed.

53. In any event, as noted in paragraph 5 above, the presenter did put the key issues to “Nathan™ and

his mother.
Conclusion

54, It is accepted that serious allegations were made in the broadcast. Mr Ellis’ accuser and his
mother put the allegations fairly and squarely. The key points were put to “Nathan” and his
mother, albeit perhaps without the vigour Mr Ellis rmight have preferred. Other media coverage
in the ongoing pertod of current interest added further balance to the broadcast. And Mr Ellis
was offered an opportunity to express his particular point of view in the programme, or in a
further programme, or in 2 statement that the broadeaster indicated would broadecast as he might

wish; both of the latter opportunities were offered during the ongoing period of public interest.

55. Here, in line with the Act and the Code, the broadcaster has done all that it reasonably could.
Accordingly, it 18 respectfuily submitted that to uphold that this broadcast comprised a breach of
broadeastng standards would be to apply the Broadeasting Act 1989 in such a way as to lumit
freedom of expression in a manner which is not reasonably or demonstrably justifiable in a free
and democratic society (5.5 of the New Zealand Bill of Rights Act 1990). Section 6 of the New
Zezland Bill of Rights Act requires the Authority to adopt an interpretation of the relevant
standards which it considers is consist with and gives full weight to the provisions of the New
Zezland Bill of Rights Act. (See, for example, paragraph 33 of Amustrong and Schaak v TVNZ
2003-062 to 2003-065).

) A
*ﬂ.@:s__
Q—/ N )
Peter McKnight/Tony Stevens
Counsel for RNZ

24 May 2004



¢apy FOR YOUR
INFORMATION

SUBMISSIONS OF COUNSEL FOR PETER HUGH MCGREGOR ELLIS IN
REPLY TO THE RESPONSE OF RADIO NEW ZEALAND CONCERNING
THEIR FAILURE TO UPHOLD THE COMPLAINT MADE REGARDING
THE BROADCAST OF AN ITEM ON “NINE TO NOON” ON NATIONAL
RADIC

Breach of Principle 4

1. The complaint made to Radio NZ was that it had breached Principle 4 of
the Radio Code of Broadcasting Practise (“the Code™), which requires that
when controversial issues of public importance are discussed, reasonable
efforts are made, or reasonable opportunities are given, to present
significant points of view either in the same programme or in other
programmes within the period of current interest.

2. Perusal of the transcript or the recording of the interview clearly reveals
that only one point of view is presented, the interviewer neglecting to
question or challenge the allegations in any substantial way. Indeed any
comment by the interviewer clearly serves to reinforce the allegations
against Mr Ellis, by an unidentified accuser.

The “Period of Current Interest”

3. In its response Radio New Zealand has denied that it had breached
Principle 4 of the Code. It rejects the complainant’s contention that the
Nathan interview is a separate issue. As it did in its January 26 2004
response it asserts that the Nathan interview is not a separate issue from
but is inextricably linked to Mr Ellis> supporters call for a commission of

inquiry.

4. This unfortunately demonstrates a misunderstanding of the “request for a
Commission of Inquiry” (Royal or otherwise). The request in 2003 was
part of a petition to Parliament by the author, Ms Lynley Hood and the
politician, Dr Don Brash. The petition, which was not at the behest of nor
signed by Mr Ellis or his Counsel, was very tightly focussed on the
investigation and prosecution of the Créche cases. It is about due process
and the effectiveness of the Criminal Justice system. Whilst Mr Ellis might
realistically expect to benefit from a Royal Commission he was not the
Petitioner and has even now not been invited to make submissions to the
Select Committee.

5. The “Nathan” interview concerns an allegation about Mr Ellis said to have
occurred the year before he commenced employment at the Civic Créche.
Neither Nathan nor his mother sought to have their case be part of any
potential Inquiry and said very little about the topic even after prompting
by the interviewer.

6. Radio New Zealand also relies on a later TV3 documentary which
included a very brief comment from Mr Ellis rejecting the allegations



made in the “Nine to Noon™ interview. In doing so, Radio NZ referred to
Guideline 4b (ii) of the Radio Code of Broadcasting Practice which states:

Broadcasters may have regard, when ensuring that programmes
comply with principle 4, to the following matters:

(i)...

(11) Any reasonable on-air opportunity for listeners to ask
questions or present rebuttal within the period of current
interest. Broadcasters may have regard to the views expressed
by other broadcasters or in the media which listeners could
reasonably be expected to be aware of.

In an earlier response dated 22™ of October 2003 Radio New Zealand had
stated that “the “Peter Ellis " topic has assumed the status of a
controversial issue in New Zealand Society. Radio New Zealand noted that
there had been extensive coverage in other programmes and news
bulletins on National Radio and in other print and electronic media. It is
Jurther arguable that the period of current interest for this topic is open
ended at this stage”.

This view is mistaken for the following reasons:

a.

The allegations aired on the “Nine To Noon” programme constituted a
new and quite separate allegation, which had not been previously,
addressed in general public debate, and to which Mr Ellis had not had a
proper opportunity to respond. “Nathan” was not part of the original
police investigation, nor was he attending the Créche at the time that
Mr Ellis was employed there. Consequently, the broadcaster cannot
claim that this item fell within the general discussion concerning Mr
Ellis’s earlier convictions.

A broadcaster should not be entitled to rely on possible future
broadcasts to present the “balance” that its own broadcast lacks. This is
especially so in regards to Radio New Zealand’s reliance on the TV3
documentary referred to as this in no way presented, or purported to
present Mr Ellis’s “response” to the allegations made by “Nathan”, as
Radio New Zealand seems to suggest. This would effectively endorse a
situation where any programme could take a “side” in a debate,
anticipating that another programme can take the other side, and pass
this off as balanced broadcasting in accordance with Principle 4 of the
code,

The interview was pre-recorded, and consequently the broadcaster
knew exactly what the substance of the accusations would be. The
presenter also appeared to be aware of the fact that Mr Ellis was not
even working at the créche at the time that “Nathan” claims he was
abused by him, and thus that there were clearly difficulties with the
boy’s allegations, which required challenging. This is not a situation
where Radio New Zealand was unprepared for the allegations, and so



could not be adequately prepared to provide some form of resp;onse to
them.

d. Where the issue dealt with is of an inflammatory nature, the
broadcaster has a greater responsibility to ensure that there is balance
in the presentation, which must be achieved in more than just a
simplistic manner. In a recent decision of the Authority, Mitchell and
Morris v TVNZ 2004-036; 2004-037, the Authority upheld complaints
that a programme on the current foreshore and seabed issue lacked any
real balance and fairness. At paragraph 79 of its judgement, the
Authority stated that contentious issues raised in a programme require
either presentation of an opposing view, or critical examination by the
reporter themselves, in order to satisfy Principle 4 of the Code,

9. At paragraph 80 of the above decision, the Authority further states: “The
social objective of regulating broadcasting standards is to guard against
broadcasters behaving unfairly, offensively, or otherwise excessively. It is
the clear intention of the Broadcasting Act to limit freedom of expression.
Section 5 of the New Zealand Bill of Rights Act provides that the right to
Jreedom of expression may be limited by “such reasonable limits which
are prescribed by law as can be demonstrably justified in a free and
democratic society”. The Limits prescribed in the Broadcasting Act, given
effect in the Codes of Broadcasting Practice, are of such a nature .

10.  Itisinteresting to note that Radio New Zealand at no time has maintained
that the presentation of the “NinetoNoon” item in itself was balanced, or
Attempted in any substantial way to put both sides of the matter. While
purporting at times to give an ‘overview’ of the issue, the allegations were
not challenged at all by the interviewer and in fact were endorsed by her.

Breach of Principle 6

£ 11. Principle 6 of the Code requires that In preparation and presentation of news
and current affairs programmes, broadcasters are required to be truthful and
accurate on points of fact.

Failure to clearly distinguish between fact and opinion.

12. Guideline 6¢ of Principle 6 requires that factual reports should be clearly
distinguished from expressions of opinion, analysis and comment. Throughout
the entire “NinetoNoon” interview of “Nathan” and his mother, fact and
opinion were not clearly distinguished at any stage. In what was an extremely
emotive interview, the interviewer failed in her obligation to ensure that the
facts were not lost amongst the sensationalism of the matter. An example of
this is where, in her introduction, the presenter states that “Nathan” “was never
interviewed as a small child by police or by psychologists. He was never part
of the process Peter Ellis's supporters claim brainwashed the other children. "
This is not entirely true, as Nathan during the interview reveals that he and his
family had some years ago spoken to both police and psychologists. However,



in introducing the matter thus, the presenter appears to be implying what
“Nathan” is about to reveal must be the truth, because he has not been
subjected to this “process”.

13. Radio New Zealand has not fully responded to this complaint, as it argues in
its 280 ¥ anuary 2004 correspondence, that “Radio New Zealand does not
consider the “NinetoNoon " programme to fall within the ambit of the strict
standards imposed on news and current affairs programmes by Principle 6,
otherwise it would be impossible for a broadcaster to conduct any interview of
an extended length”.

14, Tt is extremely difficult to apprehend how Radio New Zealand can come to
this conclusion. It is clearly a news and current affairs programme, and in
relation to this particular interview, where new c¢riminal allegations were
made, it was presenting what could only sensibly be described as a news item

The Gaye Davidson Tape

15. This interview is of no assistance to Radio New Zealand. Rather it suggests
that the biased approach the interviewer had to Mr Ellis maybe more
generalised than the one interview. A comparison of the attitude the
interviewer adopted to Ms Davison as opposed to Nathan and his mother
reveals a marked contrast. In the Nathan interview Ms Clark at no time
challenges the young man or his mother. The allegations are accepted without
question. The glaringly obvious flaws such as Mr Ellis not being a créche
worker until 1986, the fact that the mother’s call to Inspector Pearce in 1991 or
1992 resulted in no interview of her son even though the police and child
welfare agencies arranged for well over 100 children to be interviewed (even
those who positively protested that they had not been abused), were either
brushed over or not addressed at all.

16. In contrast Ms Davidson is vigorously challenged on all matters concerning
Mr Ellis. There was no suggestion of support from the interviewer for the
possibility of innocence

17. Further, it is difficult to see how Radio New Zealand could adopt the interview
as supportive of its position on “period of current interest” given that the
interviewer only addressed with Ms Davidson issues relating to the progress of
the Petition before the select committee and Mr Ellis’ convictions. She did not
address the ‘Nathan’ allegation even though she no doubt would have been
able to answer any question as to when Créche staff first met Mr Ellis.

Concluding commenits
The allegations made in the complained of broadcast were of the most serious
kind. Any allegation of criminal wrong doing is serious and it is obvious that
allegations of sexual abuse of children are amongst the more serious. Not only
is Mr Ellis entitled to be dealt with in a fair and just way, but the New
Zealand public are entitled to expect that news and current affairs



e

programmes, particularly from state broadcasters present information to the
public that is of a reasonable standard and respects the needs and rights of
individuals. This information must be of such a nature that it informs debate
and does not merely promote the view point of the broadcaster, interviewer or
a particular group in society. In the broadcast which is the subject of this
complaint only one view was expressed. The broadcast was pre-recorded and
therefore any failure to address the questions of fairness and balance must be
seen as being intentional and therefore the more offensive.

JUDITH ABLETT-KERR ONZM QC



25 March 2004

Manager
BroadcastingxStandards Authority
P O Box 9213

WELLINGTON

Dear Dr Stace

CF 2/979 09.03.04 BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY REQUEST
FOR FURTHER INFORMATION AND RADIO NEW ZEALAND'S FURTHER
SUBMISSION

Thank you for the above correspondence and opportunity to comment on the
complainant’s submissions dated 23 February 2004,

Contrary to the assertion in paragraph 1. of the complainant's above letter,
Radio New Zealand has not misconstrued the meaning of "period of current
interest”.. The interview with “Nathan” is not a completely separate issue and is
inextricably linked with Mr Ellis’s supporter's request for a Commission of
Inquiry. The Authority may wish to note coverage given by other media in the
period of current interest particularly the interview given in the DominionPost by
two of those originally abused.

The “period of current interest” now centres on the call for a Commission of
Inquiry and inevitably all matters related to that call. The "Nathan” interview
clearly falls within the boundaries of the current controversy and by its timing is
within the period of interest for that controversy.

Turning to the requests contained in the above correspondence, please find
enclosed a tape of the Gaye Davidson interview on NinetoNoon on 21 August
2003 as requested. With respect your request for a copy of TV3's 20/20 item, a
copy of the programme is presently being arranged and will be forwarded to the
Authority as soon as it is available.

Yours sincerely

George Bignell
Complaints Coordinator



e

2nd Floor'54-58 Cambridge Toe
PD Box 5213 Weliingten
few Zealand

Tefephone 04 382 8508
Fax D4 382 9543

Email info@hsa.govt.nz
Web www.bsa.govt.nz
Infoline QB00 366 995

9 March 2004 2/979

George Bignell
Complaints Co-ordinator
Radio New Zealand

PO Box 123
WELLINGTON

Dear Mr Bignell
The Authority in its consideration of the complaint from Mr Peter Ellis would

appreciate the following material referred to in the letter from lzard Weston to
Medlicotts dated 8 September 2003,

In paragraph 3, there is reference to an interview of Gaye Davidson on Nin¢ io Noon
“a matter of days preceding” the broadcast complained about. Would you leae laf
the Authority have a tape of the interview with Ms Davidson.

The same paragraph advises that Mr Ellis agreed to be interviewed on TV3’s 20/20
programme. That interview is referred to again in your letter to the Authority dated
26 January 2004. The Authority wouid appreciate a copy of that iteni.

" You refer to RNZ'’s intention to make submissions in response to Medlicotts’ letter of

23 February. Please let the Authority have those submissions as soon as possible.

Yours sincerely

(AW

Michael Stace
Complaints Manager



;;/‘? 19

23 February 2004
yiuR
copy FOR
WFORMATION
Broadcasting Standards Authority
P.O. Box 9213
Wellington
Fax 04 382 9543

For Br Michael Stace

Dear Complaints Manager,

; Peter Ellis - Radio New Zeafand
Further to your letter encldsing Radio New Zealand's response and request for Mr Ellis’
response by 16 February Mr Bllis responds to the submission by Radio New Zealand with the
following short points:
- 1
|
1. "Period of current intereqt™
The respondent has misconeeived the meaning of "period of current interest” in relation to
this complaint. Whilst Ar Ellis and his convictions ih relation to the abuse of six children
who were under his car¢ at the Christchurch Civic Creche is a matter of ongoing public
interest the allegations published and scemingly endorsed by the Nine to Noon
programme was an cntirgly separate issue. The complaint clearly had to be determined,

2. Principle 4(b) i '
Firstly, this guideline ¢asinot have been intended to refer to some possible future broadcast
but can only refor to what is in existence at the time. Any other interpretation necessarily
invites speculation on a possible future contingency.
Secondly, Mr Ellis demonstrated in the short clip of the TV 3 Documentary that he did not
want to be involved with an interview over a matter that he instructs amounts to
defamation. '

3. Principle 6 |
It is just not possible for the Respondent to claim that the Nine to Noon Programme is not
a news and current affaiys programme. Tt clearly promotes itself as such and its content
establishes itself as such.

As to separation of Faf: and opinion the complainant says that this interview was

extraordinary in that not only did it allege an unsubstantiated claim of serious criminal

offending but the interviewer apparently adopted the claim as truthful. The transcript and

tape shows that the questjoning by the interviewer of the young man was largely leading

and never challenging despite the fact that the interview was pre-recorded. The interview
PARTNERS Judith Medlicorr CNZM MA LLB Hon LLD Queens Gardens Coure 3 Cranford Strest

Christopher Medlicore LLB | PO Box 1179 Dunedin New Zealand
, i NZDX YPROOI7

Merabers of The Family Law Seerion f. Telephone 64 3 472.7401

New Zzaland Law Sociery ! Facsimile 64 3 477.2406
Email medlicots@clearneray

1A ATA ' 0@:LT bE-2E-£2



A

. 7o W u e e e gl T L B 4 A8 4 )

contained none of the, usual caution in dealing with such serious allegations where the
police have declined td prosecute.

In conclusion Radio New Zealand appears to have taken the line that becausc the safety of Mr
Ellis’ convictions is a matter of current public interest, he is not entitled to the normal
protections given under the Broadcasting Act and it is in order for Radio New Zealand to
broadeast uncritically thisloung man’s unsubstantiated aflegations as fact.  That position is

unsupportable. ! i
{
. |
Yours faithfully, i
Medlicotts l
s
Christopher Medlicott

DAt RATEM 1A2:.T #EA-AHA-F2




i

Loy

i

Reli

- IZARDWESTON

AW Y O F R

il E;figl( - Direct Diak: {4} 471 3363
MR- T 208 ;
L o perer. meknyht@iardwestonco.ne

5 September 2003

BY FAX: (03) 477 7406

Medlicorns
Solichiors

PO Box 1179
DUNEDIN

For: Judith Medlicont

9 7O NOON, MONDAY 25 AUGUST:
LINDA CLARES INTERVIEW WITH “NATHAN” AND HIS MOTHER

to

(¥ 1)

N

&21 PE2

SR e 2 |

Leved 13, Novell Fluuse

#9The Tervace Willingion, Sew Zealand
oo D Box 3345 Willington 2040
aefna s DN ¥
Sha i) FETRUEE ) RO RS YRS

shatrtny

Hhaase:

VWolwite: wanw frardwentan. coung
VY Station Nirect, Napier
Phonu: 64 (&) 831 hash, |

Yo refer 1o our letter of 2 Seprember 2003.

Your letter of 28 August 2003 alleges that the format and content of the intervew lacks balance and we
unfair; that the interviewer in effect “led” the interview. Such allegrdons ore denied.,

An apology and retrachon are sought. Radio New Zesland declines that request

Chur chent is quite willing to provide an opporumty 10 M Ellis to be interviewed on the & & Deops
programme as had been the offer to him prior o the broadeast about which he complains. We are swe
vou will be aware that Gaye Davidson was interviewed by Linda Clark « matter of days preceding the
bruadm\[ Further it is noted that Mr Eliis agreed 1o be interviewed on the TV3 20/ 20 programme 0
relaton (o the same wpic. Altermatively, Mr Ellis may wish to make a statement in reply which, subject
rey usual editenial discrenon, could be broadeast as he ray wish.

You have sought the names of “Nathan” and his moiher. In your letier you have indicated that
consideraton is being gﬂ'en to the issuing of f proceedings with the interviewees betng named a5 partics.
You will have also heard in the interview thar “Nathan” has been giving consideration 7o a puivate

pEOS-CCL] UUﬂA

It will be '1pp:cc1at=,d in such circumstances, the difficulties our client faces if ft was ro disclose the
-nammes of the two interviewees, Quite obviously, the idendry of ‘Nathan”, and his mother, may well be
the subject of suppression orders should proceedings in one way or another casve,

Grant Cameron of Christchurch is actng for the intervicwees.

We enquire as to whether or not your client would be willing o provide an undertaking to not publicly
disclose such names if they were disclosed.

We wait to hear from you in that tegard and also in relation to the proposal as to the interview and/or
broadeasting of a statément,

bt [hapn Soevenson, MLAL (Cantahy Gravs len
Richard Kemp, LL.D
Andraw Mosrizon, LLR
Peter MeKnighe, L1.B
1ohn Iu:rnm._i [P
Faul #hadlich, LL.B {Honse
Rebers Swewary, 1.8, B.Com
L 1 BE (8§33 T08S Sar2h Bavon, LL.B
neettand: John Stevrnen, MA [Clantab} Girave Ina, Notary [

2 4F4EG MECLICOTTS AE-E3-23 i4:54

AT AT A D b —~— s ——



\.

IZARDWESTON

L [

%]

10. Finally, your letter records that the letter is 1o constrate a formal complaint in temms of secdon 6{1) of
the Broadcasung Act 1989, We suggest that the answer to this complaint be delayed undl 2 decision is
made in reladen (o the issuing of proceedings as mentioned in vour letter. Having said thet it s most

sincerely hoped that the enpleasantness and expense of such proceedings can be avoided.

11. Your response is awaited.

Yours sincerely
IZARD WESTON

il 3 i -
<—r——\::_<::._-¢,>__.c %7% e o,

Perer McEnight
Parener

SreP-2003 - 4454 TFROM ' 1zarD HESTONTT S T T 10" azavrrde T © plossass

fd



TRANSMISSION VERIFICATION REPORT

TIME
NaME
Féax
TEL

SER.#

: 26/02/2884 16:42
v REDID NEW ZEALAND
1 B444741458

1 0444741422

GEL234567890E

DATE, TIME
Fax NO. /NAME
DURATION
PAGE (5>
RESUL.T

MODE

26/82 16:42
BS

STANDARD
ECH

L,

26 February 2004

Dr Michael Stace

Complaints Manager
Broadeasting Standards Authority

PO Box 9213
WELLINGTON

Dear Dr Stace

T2 Ren Brirangi
0 Aotearoa

GF 2/879 23.02.04 COPY OF COMPLAINANT'S CORRESPONDENCGE

Thank you for forwarding a copy of the latest correspondence from the

complainant,

Please note that the correspondence raises new matters not previously

addressed and upon which Radio New Zealand will want to make submissions.
We therefore request that the matter not be placed before the Authority until we
have had an opportunity to address the matters raised.

Should the Authority wish fo determine the complaint without receiving our

further submissions, can you please advise us accordingly.

Yours sincerely




23 February 2004
ey FOR YOUR
NFORIAATION
Broadcasting Standards Authority
P.0. Box 9213
Wellington

Fax 04 382 9543

For Dr Michael Stace

Dear Complaints Manager,
. Peter Ellis - Radio New Zeajand
Further to your letter cncl-j.s.ing Radio New Zealand’s response and request for Mr Ellis’

response by 16 February My, Ellis responds to the submission by Radio New Zealand with the
following short points:

|

1. "Penod of current interest®
The respondent has miscenceived the meaning of "period of current interest” in relation to
this complaint. Whilst Mr Ellis and his convictions in relation to the abuse of six children
who were under his car¢ at the Christchurch Civic Creche is a matter of ongoing public
interest the allegations published and seemingly gndorsed by the Nine to Noon

programme was an cntirely separate issue. The complaint clearly had to be determined,

2. Principle 4(b) l :
Firstly, this guideline cannot have been intended to refer to some possible future broadcast
but can only refer to what is in existence at the time. Any other interpretation necessarity
invites speculation on a possible future contingency.
Secondly, Mr Ellis demorstrated in the short clip of the TV 3 Documentary that he did not
want to be involved with an interview over a matter that he instructs amounts to
defamation.

3. Principle 6
It is just not possible for the Respondent to claim that the Nine to Noon Programme is not

a news and current affairs programme. Tt clearly promotes itself as such and its content
establishes itself as such.

As to separation of f'uj,:: and opinion the complainant says that this interview was
extraordinary in that not only did it allege an unsubstantiated claim of serious criminal
offending but the intcrviéwer apparently adopted the claim as truthful. The transcript and
tape shows that the quesfioning by the interviewer of the young man was largely leading
and never challenging despite the fact that the interview was pre-recorded. The interview

ARTNERS Judith Medlicoct CNZM MA LLB Hon LLD fQueens Gardens Coure 3 Crford Stvear
Christopher Medlicow 118 i T'Q) Bux 179 Dunedin New Zealand

, .' NZIDX YP 80017

smbets of The Family Law Sectiun ’f‘ Telephone {.;4 3 477. 1401
v Zealand Law Sociery f Facsimile 64 3 477,7405

Esail medlicots@elear o

84 B1g QAT &A_DE_cS



S i PR " - Cw R e ST L AT S

contained none of the usual caution in dealing with such serious allegations where the
police have declined td proseccute.

In conclusion Radio New Zealand appears to have taken the line that becausc the safety of Mr
Ellis” convictions is a matter of current public interes , he is not entitled to the normal
protections given under the Broadcasting Act and it is {n order for Radio New Zealand to
broadcast uncritically thisl,oung man’s unsubstantiated allegations as fact.  That position is

unsupportable. ' E

!

!

|

Yours faithfully, i'

Medlicotts

Christopher Medlicott -~ i
| ’

: s

, 1

|

: 1

i

i

‘ ;

, |

: P R e T
TFJRA 4 ATA



